BESKRIVELSE

Fjerde modul handler om sikkerhed online, som er væsentligt element i forbindelse med elevernes selvstændige færden på internettet. Formålet med denne undervisning er, at eleverne får en forståelse af og viden om, hvad digitale fodspor er, og hvordan cookies virker. Yderligere rummer materialet mulighed for, at eleverne selv kan reflektere over og drøfte i grupper, hvilke digitale fodspor de efterlader på nettet, og hvilken betydning det har for deres privatoplysninger. Ligeledes får eleverne viden om, hvordan de selv kan begrænse den mængde af data, der ligger om dem på nettet.

MÅL

Når forløbet er gennemført, kan eleverne følgende:

– Eleverne ved, hvad cookies og digitale fodspor er.

– Eleverne er bevidste om egne og andres handlinger på internettet.

– Eleverne ved, hvordan man kan ændre egne privatindstillinger.

FREMGANGSMÅDE

Der er udarbejdet en undervisningsplan til modulet, så det er lige til at downloade og følge. Derudover er der også lavet en PowerPoint-præsentation, som du kan downloade og anvende, når du skal undervise eleverne i modulet. I præsentationen finder du både fremgangsmåde, øvelser og dertilhørende videoer.

MATERIALER

Til dette modul skal du printe materialerne. Udover materialerne er der også brug for skriveredskaber, malertape eller kridt samt et smartboard til at vise bl.a. introduktionsvideoen på.

TID

Dette modul kan afvikles på to undervisningslektioner.

TIP

Print / læs undervisningsvejledningen som det første. Heri kan du finde oplysninger om øvelserne, fremgangsmåden, formålet mv.
Videoerne i PowerPointet er linket til YouTube, derfor er det vigtig, at man i PowerPointen tillader adgang til eksternt indhold fra internettet – ellers kan man få problemer med at få videorne vist.