BESKRIVELSE

Tredje modul handler om den gode stil på nettet. Når man har nogle fælles interesser med personer i sit netværk, vil man typisk ønske at dele noget om denne interesse. Det kan ses som en måde at få eller holde kontakt med sine venner samt styrke venskabet. Eleverne skal i dette modul reflektere over, hvad der er god og dårlig stil at dele på nettet. Desuden skal de forholde sig til, hvorfor det er vigtigt at holde den gode stil på nettet, samt hvilke konsekvenser det kan have, hvis man ikke holder en god stil.

Dette modul kommer omkring de følgende færdigheds- og vidensmål:

– Eleven kan sætte sig ind i afsenderens og modtagernes oplevelse af kommunikationen.

– Eleven kan begå sig i et virtuelt univers.

– Eleven kan forholde sig bevidst til konsekvenserne af sin færden på internettet.

LÆRINGSMÅL

Når forløbet er gennemført, har eleverne lært om:

– fællesskaber og digitale fællesskaber

– hvad man kan og ikke kan tillade sig at dele på internettet

– at tage begrundet stilling til digitale dilemmaer

– at tage hensyn til dem, der står uden for et digitalt fællesskab

– aldersgrænser for sociale medier, og hvorfor de findes

FREMGANGSMÅDE

Der er udarbejdet en undervisningsplan til modulet, så det er lige til at downloade og følge. Derudover er der også lavet en PowerPoint-præsentation, som du kan downloade og anvende, når du skal undervise eleverne i modulet. I præsentationen finder du både fremgangsmåde, øvelser og dertilhørende videoer.

MATERIALER

Til dette modul skal du printe materialerne. Udover materialerne er der også brug for skriveredskaber, sakse, limstifter samt et smartboard til at vise bl.a. introduktionsvideoen på.

TID

Dette modul kan afvikles på to undervisningslektioner.

TIP

Læs undervisningsvejledningen som det første. Heri kan du finde oplysninger om øvelserne, fremgangsmåden, formålet mv. Videoerne i PowerPoint-præsentationen er linket til YouTube; derfor er det vigtigt, at man i PowerPoint-præsentationen tillader adgang til eksternt indhold fra internettet – ellers kan man få problemer med at få videoerne vist.